Wat verstaan we eronder?
In een notendop.
Cloud computing biedt vele voordelen, gebaseerd op cloud karakteristieken zoals ‘on demand self service’, ‘rapid elasticity’ en ‘metered usage’. Het resultaat is dat organisaties aanzienlijke kosten kunnen besparen en tegelijkertijd flexibeler, mobieler en schaalbaarder kunnen leveren. Maar cloud brengt ook nieuwe risico’s en uitdagingen. Zowel voor de provider als voor de consumer.
De dynamiek van cloud services is niet meer bij te houden in een papieren SLA of een statische CMDB. Ook uw changeproces wordt danig verstoord omdat er niet altijd tijd is om goede impact analyse te doen. Bovendien zijn diensten snel aan te vragen, ligt goedkeuring niet meer bij afdeling inkoop, en is deployment grotendeels geautomatiseerd. Daarom moeten de IT Service Management (ITSM) processen opnieuw worden herijkt. Bovendien moeten in hybride omgevingen de bestaande processen ook nog blijven werken. ITSM en CSM (Cloud Service Management) gaan elkaar dus aanvullen.
Cloud computing is geen technologie!
Er zijn vele frameworks en methoden voor het beheren van IT en het managen van IT Services. In veel gevallen wordt cloud computing beschreven als een business model voor het gebruik van onderliggende technologie, en niet als technologie zelf. Virtualisatie is wél de onderliggende technologie voor cloud en levert de basis voor het toepassen van cloud computing services.